تولید محتوا

تولید محتوا

اصلا تولید محتوا چیست ؟ یک تولید کننده محتوا دقیقا چه کاری میکند ؟ یکی از بزرگترین چالش هایی که از زمانی که کار تولید محتوا را شروع کردم داشتم این بود که هر کسی ازم میپرسید که : « چی کار میکنی و شغلت چیه؟» جواب درست و حسابی و قانع کننده و قابل درکی برای بقیه نداشتم و همش مِن و مِن میکردم، چون واقعا نمیدانستم باید چه جوری این شغل را تعریف کنم و در آخر هم بعد از کلی فکر کردن میگفتم : « خب یه نوع نویسندگی‌ه دیگه» !

در صورتی که الان خوب میدانم که این تعریف و محدود کردن تولید محتوا فقط به نویسندگی کاملا اشتباه است و مفهوم اصلی تولید یا خلق محتوا را به صورت کامل و درست نشان نمیدهد. بالاخره بعد از کلی این طرف و اون طرف گشتن و پای صحبت چند تا متخصص اونور آبی نشستن توانستم یک تعریف خوب و جامع برای محتوا و تولید محتوا برای خودم و رایتینایی ها پیدا کنم .

اما قبل از اینکه سراغ تعریف هایی که در دنیا در مورد محتوا و تولید محتوا هست برویم و بعد هم سراغ تعریف من و رایتینا، میخواهم بگویم که همه ما این روزها به شکلی از صبح تا شب در حال تولید محتوا هستیم ولی شاید حواس مان نیست و به این اسم صدایش نمی کنیم و به عنوان یک شغل و تخصص به آن نگاه نمی کنیم  .این روزها همه به نوعی در حال تولید محتوا هستند

خانمی خانه‌دار هر روز توی اینستاگرام عکس غذاهایی که درست میکنه و سفره ای که میچینه رو منتشر میکنه و یه کپشن مینویسه و دستور پخت غذاهاش رو به فالوورهاش یاد میده ، پسر بچه‌ی 14-15 ساله ای که عشق موسیقی رپ داره درباره‌ی گروه‌ها و خواننده های رپ مورد علاقه‌اش در شبکه های اجتماعی پُست میذاره، یه سخنران مشهور از تجربه‌ش توی فن بیان و سخنوری حرف میزنه و صداش رو ضبط و منتشر میکنه ، یه پسری چادر سر میکنه و ویدئو ضبط میکنه و توی شبکه های اجتماعی منتشر میکنه و باعث خنده‌ی فالوورهاش میشه، موسسه خیریه ای برای جذب افراد خیر و کمک های مردمی گزارشی از کودکان بی سرپرست و کارهای خیرخواهانه اش منتشر میکنه ، یه نفری هم زیر هر پستی تو هر جا شروع میکنه به بد و بیراه گفتن و فحش دادن به نویسنده و انتقاد کردن ازش

پس همه ما به نوعی در طول روز در حال تولید محتوا و انتشار آنهستیم ، اما کسی از بین ما می تواند موفق و پولساز شود که بتواند مخاطب بیشتری جذب کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد .

و برای جذب مخاطب بیشتر و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب باید فوت و فن کوزه گری را برای تولید محتوا به صورت حرفه ای بلد باشیم. من برای اینکه بخواهم برای شما توضیح بدهم که تولید محتوا و یا اصلا محتوا چی هست فقط به حرف و تعریف خودم اکتفا نکردم و برای تعریف محتوا  سراغ منابع زیادی رفتم.

تولید محتوا

اولین جایی که رفتم و در مورد تعریف محتوا خواندم سایت CMI یا content marketing institute بود .

جو پولیزی که بنیانگذار CMI است محتوا را این طوری تعریف میکند : محتوا اطلاعات ترغیب کننده ای هست که به مخاطب اطلاع رسانی میکند ، با مخاطب تعامل ایجاد میکند و برای مخاطب جذاب است.

پس جو پولیزی سه تا ویژگی جالب برای محتوا در نظر میگیرد و میگوید محتوا اولا از جنس اطلاعات است، در ضمن نه هر نوع اطلاعات خامی بلکه اطلاعاتی که با مخاطب حرف میزند و ارتباط برقرار میکند و در عین حال هم برای مخاطب جذاب است.

بعد از CMI سراغ چند تا دیکشنری رفتم و تعریف آنها را درباره محتوا خواندم :

مثلا در یکی از همین دیکشنری ها نوشته بود محتوا  something contained است یعنی هر چیزی که در یک ظرف قرار میگیرد که این چیز میتواند مثلا یک متن باشد یا یک داستان شخصی که شما می نویسید و در اینستاگرام پستش میکنید یا یک مقاله باشد که در یک صفحه وردپرس سایت تان منتشر میکنید یا صدای خودتان باشد که ضبطش میکنید و به عنوان یک پادکست در تلگرام یا یا سایت منتشر میکنید … یا قورمه سبزی ای باشد که در یک بشقابی ریختید یا یک جای دیگر نوشته بود :

the topics or matter treated in a written work

هر متنی که در مورد یک موضوع یا موضوعات مختلف نوشته میشود

البته به نظر من این تعریف اصلا کامل نیست چون محتوای صوتی و ویدئویی و تصویری هیچ جایی در این تعریف ندارند.

دیکشنری بعدی نوشته بود :

the principal substance (such as written matter, illustrations, or music) offered by a website

یعنی ماده اصلی ارائه شده توسط یک وب سایت که می تواند شامل نوشته ، تصویر یا صوت باشد

( این باز هم کمی کامل تر از قبلی هست )

اما این هم این مشکل را دارد که لزوما محتوا به وب سایت و فضای دیجیتالی و فرم دیجیتالی محدود نمی شود.محتوا هر چیز جذاب، قابل اعتماد و مرتبط با یک موضوع خاصبرای سرگرم کردن یا روشنگری وآگاه کردن مخاطب است که در قالب صوت ، متن ، تصویر یا فیلمارائه می شود.

2: محتوا اطلاعاتی است که برایمصرف ، لذت بردن و اشتراک گذاری بسته بندی میشود و در اختیار مخاطب گذاشته می شود.

3: محتوای وب یک مکالمه روزمره و عمومی بین شما و بازدید کننده است که ممکن است این مکالمه یک طرفه باشد ( یعنی  شما بگویید و بازدید کننده گوش کند) ، یا دو طرفه باشد ( یعنی مثلا بین بازدید کننده و شما مثلا به عنوان کامنت یا بین بازدید کننده ها با هم )

4  : محتوا چیزی است که در شکل های مختلفی مثل صوت ، ویدئو و متن ارائه میشود و می تواند باعث سرگرمی ، آموزش یا آگاهی کسی شود که آن را مصرف میکند .

5 : محتوا یک سری اطلاعات به صورت کلمات ، عکس ها ، فیلم و صدا است.

6: محتوا مجموعه ای از اطلاعات ، ایده ها و پیام هایی است که به شکل نوشته ، تصویر یا صدا برای استفاده دیگران ترجمه میشود.

7: محتوا یک سری اطلاعات یا دانش به روز و ارزشمند یا سرگرم کننده هست .

8: محتوا چیزی هست که شما تولید میکنید که مخاطب شما با تمام احساساتش آن را مصرف کند .

9 : محتوا چیزی هست که به صورت پراکنده یا منظم و برنامه ریزی شده منتشر میشود و می توانید از این محتواها برای ایجاد محتواهای بیشتر استفاده کنید.

10 : محتوا اطلاعاتی است که به بیننده یا خواننده یا شنونده انتقال داده میشود . محتوای خوب قطعا ارزش آفرین است .11: عکس، ویدئو، مقالات وبلاگ، آهنگ، مصاحبه ها، نقل قول ها، داستان ها، اینفوگرافیک و…

12: این متخصص محتوا را مساوی اطلاعات میداند که میتواند خوب یا بد باشد.

13: یک سری متن دست اول که مطابق با عقاید هر نویسنده ای نوشته و منتشر می شود که روی یک پیام خاصی تمرکز میکند.

14 : محتوا اطلاعات طراحی شده به هدف مصرف و هضم بهتر و همین طور توزیع و اشتراک گذاری بهتر در وب است .

15: محتوا داده های متنی قابل استفاده برای انسان هستند.میدانند

1 : محتوا هر چیزی است که به زندگی مخاطب ها ارزش اضافه میکند. این ارزش ممکن است با هوشمند تر کردن مخاطب یا خنداندن او  یا کمک به او برای انجام بهتر کارهای روزانه اش و… ایجاد شود .

2: متخصص بعدی هم بامزه بود و گفته بود که ای کاش یک زمانی برسد که ما از صحبت کردن در مورد محتوا دست برداریم ( کود حیوانی و انسانی هم محتوا است اما آدم ها دوست ندارند آن را بخورند و هضم کنند یا به عبارتی مصرف کنند ! ) پس بیایید به جای محتوا از ایجاد تجربه برای مخاطب حرف بزنیم

3: محتوا هر چیزی هست که باعث ایجاد اعتماد و اطمینان بین مخاطب یا مشتریان و کسب و کارها می شود .

4 : این متخصص هم تعریف جالبی دارد و میگوید: فکر کنید که برند شما دارای پا است . محتوا پای چپ برند شماست که از مردم مراقبت میکند و عمل کردن به قول ها و وعده هایتان پای راست شماست . و شما برای راه رفتن به هر دو پا نیاز دارید !

5: محتوا هر نوع ارتباطی در هر رسانه ای با مخاطب ها است که می تواند به هدف کمک، آموزش، تاثیرگذاری، هشدار و… برای مخاطب ایجاد شده باشد .

6 : چیزی که مردم را درگیر میکند.

7 :هر چیزی که در یک صفحه وب یا یک URL بالا می آید و می تواند توسط مخاطب مصرف شود، خواه چیزی باشد که مخاطب باید آن را بخواند، دانلود کند، نگاه کند یا با آن ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد .

8 :اطلاعاتی که با یک هدف خاص برای یک مخاطب خاص منتشر میشود و این اطلاعات ممکن است ویدئو، متن، عکس، و… باشد و هدف ممکن است آموزش، سرگرمی، یا ترغیب مخاطب به خرید یا … باشد .

9 : محتوا بسته های اطلاعاتی دیدنی و شنیدنی و خواندنی استکه می تواند با گفتن داستان، پرسیدن سوال و.. مخاطب را ترغیب به مصرف کند .

10 : می گوید جواب ساده من این است : جواب سوالات مشتریان به هر شکلی

و در نهایت دسته سوم متخصص ها اعتقاد داشتن که تعریف محتوا خیلی پیچیده و مبهم است و آنها تمایلی ندارند که محتوا را در یک چهارچوب و فرم خاصی تعریف کنند.

خب حالا که یه عالمه تعریف خوندیم در مورد محتوا بریم سراغ تعریفی که من خودم خیلی دوست دارم و تعریفی هست که ما تو رایتینا ازش استفاده میکنیم:

محتوا چیزیست که فضاهای خالی را پر میکند.

که این چیز می تواند یک عکس، متن، ویدئو، صوت و… هر چیز دیگه ای باشد .

و فضا هم می تواند شکل و اندازه های مختلفی داشته باشد.پس تو این تعریف اول از هر چیزی مهم این هست که با چه چیزی میخواهیم فضای خالی را پر کنیم و بعد هم مهمتر این هست که ما همیشه یک حجم یا فضا با اندازه مشخص در اختیار داریم که باید متناسب با آن، فضا را پر کنیم .

مثلا به تفاوت اندازه فضا تو این بشکه و تو این لیوان دقت کنید . ما مشخصا نمیتوانیم یک لیوان را با 200 لیتر آب پر کنیم چون قطعا آن لیوان انقدر ظرفیت ندارد . در مورد محتوا هم ما تو هر جایی یک فضای خالی مشخص داریم و فقط مجاز هستیم به اندازه ظرفیتش محتوا بریزیم.

مثلا اگر ما تصمیم داریم یک فضای خالی در توییتر  را به عنوان یک پست توئیتری پر کنیم باید به این توجه کنیم که مجاز هستیم فقط این فضا را با یک متنی با تعداد حروف محدود مثلا در حد 140 کاراکتر پر کنیم نه بیشتر ، یا اگر میخواهیم یک چیزی برای صفحه اصلی سایت تولید کنیم که فضای این صفحه را پر کند قطعا نمیتوانیم محتویات و اطلاعات یک کتاب را اینجا جا بدهیم و باید حواس مان باشد که محدودیت داریم و باید در کوتاه ترین شکل ممکن بیشترین و مفید ترین اطلاعات را به مخاطب انتقال بدهیم ، یا اگر یک شعار تبلیغاتی می خواهیم بنویسیم باید بدانیم که نهایتا یک جمله می توانیم بنویسیم و در همین یک جمله باید کل حرف مون را به مخاطب بزنیم و خودمان و کسب و کارمان را به او معرفی کنیم و…

از طرف دیگه ما نمی توانیم هر چیزی از هر جنسی که دل مان میخواهد را در هر فضایی بگذاریم وقطعا  باید اطلاعات کافی در مورد شخصیت و ویژگی فضامون داشته باشیم و  باید بدانیم که هر فضایی را باید با چه نوع محتوایی پر کنیم. مثلا در طراحی دکوراسیون خانه نمی توانیم در فضای آشپزخانه یا سالن پذیرایی دوش حمام بگذاریم !

پس برای محتوا هم مثلا نمی توانیم یک سریال تصویری را در رادیو پخش کنیم چون در این فضا اصلا امکان انتشار تصویر نیست .یا مثلا نمیتوانیم فضای اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی عکس محور هست را با لشکری از کلمات و جملات پر کنیم و اگر این کار را بکنیم 100 % نتیجه خوبی نمی گیریم .

تولید محتوا

خب حالا که فهمیدیم محتوا چی هست بریم سراغ اینکه ببینیم تولید محتوا رو چه طور تعریف کنیم و اصلا تولید محتوا چی هستچیست ؟

خب حالا که فهمیدیم محتوا چی هست برویم سراغ اینکه تولید محتوا را دقیق تعریف کنیم :

تولید محتوا

خلق و ایجاد یک سری اطلاعاتخاص برای یک هدف خاص بهمخاطب خاص و انتشار آن از طریق یک کانال خاص و در یک فرم خاص است .

این تعریف 5 جز دارد :

اطلاعات هدف مخاطب فرم کانال

و کلید برقراری ارتباط با مخاطب از طریق تولید محتوا در بهینه سازی این 5 جز است.

اطلاعات : چه ایده هایی می خواهید منتشر کنید یا دل تان می خواهد چه چیزهایی به دیگران یا مخاطب بگویید ؟هدف : چرا می خواهید این ایده ها یا به عبارتی اطلاعات را منتشر کنید و به گوش دیگران برسانید ؟ بعد از انتشار این اطلاعات می خواهید مخاطب شما چه کاری انجام دهد ؟ چه احساسی داشته باشد ؟

مخاطب : این حرف ها یا اطلاعات را می خواهید به گوش چه کسانی برسانید ؟ مثلا این اطلاعات قرار است برای بچه های زیر 10 سال منتشر شود ؟ این اطلاعات قرار است فقط برای اعضای یک سازمان یا موسسه خاص منتشر شود یا اطلاعات مربوط به زنان یا مردان یا قشر خاصی از جامعه است ؟

کانال : می خواهید این اطلاعات رااز چه طریقی به گوش مخاطب برسانید ؟ مثلا میخواهید در اینستاگرام به عنوان یک پست منتشر کنید یا می خواهید مفصل تر در مورد آن صحبت کنید و بهتر است در قالب یک مقاله منتشرکنید؟

فرم : در چه فرم و لباسی می خواهید اطلاعات خودتان را منتشر کنید ؟ مثلا می خواهید این اطلاعات را بنویسید و منتشر کنید یا می خواهید در این مورد با مخاطب حرف بزنید و صدای تان را ضبط کنید و منتشر کنید ؟ یا دوست دارید یک فیلم ویدئویی از خودتان در زمان صحبت کردن بگیرید و ویدئو منتشر کنید ؟هدف : چرا می خواهید این ایده ها یا به عبارتی اطلاعات را منتشر کنید و به گوش دیگران برسانید ؟ بعد از انتشار این اطلاعات می خواهید مخاطب شما چه کاری انجام دهد ؟ چه احساسی داشته باشد ؟

مخاطب : این حرف ها یا اطلاعات را می خواهید به گوش چه کسانی برسانید ؟ مثلا این اطلاعات قرار است برای بچه های زیر 10 سال منتشر شود ؟ این اطلاعات قرار است فقط برای اعضای یک سازمان یا موسسه خاص منتشر شود یا اطلاعات مربوط به زنان یا مردان یا قشر خاصی از جامعه است ؟

کانال : می خواهید این اطلاعات رااز چه طریقی به گوش مخاطب برسانید ؟ مثلا میخواهید در اینستاگرام به عنوان یک پست منتشر کنید یا می خواهید مفصل تر در مورد آن صحبت کنید و بهتر است در قالب یک مقاله منتشرکنید؟

فرم : در چه فرم و لباسی می خواهید اطلاعات خودتان را منتشر کنید ؟ مثلا می خواهید این اطلاعات را بنویسید و منتشر کنید یا می خواهید در این مورد با مخاطب حرف بزنید و صدای تان را ضبط کنید و منتشر کنید ؟ یا دوست دارید یک فیلم ویدئویی از خودتان در زمان صحبت کردن بگیرید و ویدئو منتشر کنید ؟تولید محتوا هم چیزی شبیه سخنرانی است!

قطعا هیچ کدام از ما دوست نداریم همچین حالی را تجربه کنیم . نیمه رها کردن محتوا توسط مخاطب و بستن صفحه هم چیزی شبیه این حال برای نویسنده یا تولید کننده محتواست . پس برای اینکه همچین حسی را هیچ وقت تجربه نکنید باید تولید محتوا را به شکل حرفه ای انجام دهید . پس به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید بتوانید غیرجذاب ترین و خسته کننده ترین موضوعات را  به بهترین شکل ممکن به خورد مخاطب بدهید و برایش جذاب کنید!


یک داستان واقعی در مورد پاپ کورن و تولید محتوا!

“آرت سیلورمن به پاکتی از پاپ کورن روی میز کارش خیره شده بود و از بویِ بدِ روغنِ قلابی حالت تهوع عجیبی داشت . او محقق یکی از موسسات غیر انتفاعی در CSPI بود و چند سالی بود در این مرکز در خصوص آموزش همگانی تغذیه و آنالیز محصولات خوراکی از لحاظ مضر بودن تحقیق میکرد .

متخصصان تغذیه طبق آخرین یافته های علمی به این نتیجه رسیده بودند که هر فرد در رژیم روزانه مجاز است فقط ۲۰ گرم چربی اشباع در روز دریافت کند و در غیر این صورت سلامتی او ممکن است دچار مشکل شود .

سیلورمن و همکارانش طی بررسی های زیاد و نمونه برداری از پاپ کورنی که در دکه های مستقر در سینماها به فروش می رسید و آنالیز میزان چربی ترانس آنها به این نتیجه رسیدند که میزان چربی اشباع این پاپ کورن ها در یک لیوان کوچک حدود ۳۷ گرم است !!

و این یعنی چربی اشباعی که یک نفر با خوردن یک لیوان پاپ کورن جذب بدنش میشود تقریبا به اندازه ۲ روز خوردن غذاهای چرب است .

قطعا افراد کمی در جامعه مفهوم « ۳۷ گرم چربی اشباع » و ضررهای آن را می توانستند درک کنند . پس گفتن این خبر به این صورت هیچ دردی را دوا نمی کرد . و این همان اتفاقی است که در خصوص اکثر توصیه های پزشکی و سلامتی می افتد .

فرض کنید این خبر را به این شکل اعلام میکردند: یک لیوان پاپ کورن معادل ۳۷ گرم چربی اشباع دارد . خب که چی ؟! ۳۷ گرم خوب است یا بد ؟ حتی اگر بد است خیلی بد است یا تا حد قابل قبولی بد است ؟!

پس عبارت « ۳۷ گرم چربی اشباع » یک عبارت بی مفهوم برای بسیاری از افراد جامعه است و جزو جمله هایی است که بدون هیچ تاثیری از این گوش شنیده میشود و از آن گوش در میشودو اتفاقا بیشتر باعث بی تفاوت شدن افراد جامعه میشود چون عبارتی به شدت خشک و دانشگاهی است و برای افراد زیادی از جامعه هیچ جذابیتی ندارد .

اما سیلور من و همکاران به جای گفتن این جملات تکراری، در چند مکان پر رفت و آمد غرفه ای گرفتند و میزی چیدند به این شکل که یک طرف میز یک لیوان پر از پاپ کورن گذاشتند و طرف دیگر یک صبحانه بسیار مفصل چرب شامل ژامبون ، تخم مرغ ، شیر پر چرب و… ناهاری شامل یک ساندویچ همبرگر مک دونالد دوبل ، یک ظرف پر از سیب زمینی سرخ کرده و یک شام مفصل تر شامل استیک گوشت ، همراه با مخلفات سنگین و چند دسر پر چرب و… و با یک طراحی خلاقانه نشان دادند که یک لیوان پاپ کورن چربی مضری معادل این همه غذای چرب دارد !

به نظر شما چه کسی ممکن است بعد از دیدن این پیام سلامتی همچنان زمانی که به سینما میرود باز هم با همان هیجان سابق به سمت دکه پاپ کورن فروشی برود ؟!!”اگر می خواهید محتوایی که تولید میکنید مخاطب را به صورت یک زلزله 8  ریشتری بلرزاند و وادار به اقدام کند باید محتوایی  تولید کنید که جذاب باشد نه محتوای کسل کننده و اعصاب خورد کن دوم! پس بیایید انقدر تمرین ، تمرین و تمرین کنیم که بتوانیم محتوایی تولید کنیم که فهمیده شود ، به یاد آورده شود ، اثری ماندگار باشد و در نهایت نظر و رفتار مخاطبانمان را تغییر دهد . محتوا کنیم ؟1- در تولید محتوا ساده و خودمانی باشید

یکی از اصول اولیه در ماندگاری یک محتوا سادگی آن است . سادگی یک مفهوم به ظاهر ساده و در عین حال اتفاقا پیچیده در تولید محتوا و کپی رایتینگ است . زمانی که شما یک جمله تاثیر گذار چند کلمه ای را منتشر می کنید که احساس مخاطب را قلقلک می دهد و سال ها آن را به یاد می آورد ، شاید از دید افراد غیر حرفه ای این فقط یک جمله ساده چند کلمه ای باشد ولی ممکن است ماه ها یا شاید سالها از عمر خود را صرف رسیدن یا پرورش همین جمله چند کلمه ای کرده باشید

پس قبل از هر چیزی لازم است مفهوم کلیدی یا محوری تولید محتوا و ایده خودمان را پیدا کنید تا بتوانیم به ساده ترین شکل ممکن آن را به مخاطب ارائه بدهیم .

تولید محتوا

یکی از کارهایی که یک تولید کننده محتوای حرفه ای باید به خوبی انجام بدهد هرس کردن محتوا و حذف کلمات زائد است . یعنی اگر ۱۰۰۰ کلمه در مورد موضوعی نوشته اید باید بتوانید آن را تبدیل به ۱۰۰ کلمه کنید در شرایطی که به مفهوم آن و درک مخاطب لطمه ای نزند و حتی یک تولید کننده محتوای حرفه ای تر فردی است که می تواند از همین ۱۰۰ کلمه هم فقط یک جمله بیرون بکشد که عصاره کل محتوا باشد2- در تولید محتوا باید غیر منتظره باشید

یکی از اصول تولید محتوای تاثیرگذار این است که باید دقیقا مخالف انتظار مخاطب پیش برویم و بر خلاف انتظار و منطق مخاطب محتوا تولید کنیم  . مثلا اینکه برای نشان دادن ضرر یک غذای پرچرب و غیر مغذی بخواهیم با تولید محتوای نصیحت وار همراه با چند تحقیق علمی بخواهیم روی عادات غذایی مخاطب تاثیر بگذاریم یک رویایی بیش نیست و اتفاقا با این کار ولع فرد را برای خوردن غذای پر چرب بیشتر میکنید.

اما اگر مثلا آن را شبیه سازی کنید با یک قطره سم مهلک مار که در آن واحد می تواند مخاطب را بکشد یا چیزی شبیه به این مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهید .

اما علاوه بر غیر منتظره بودن که منجر به هوشیاری و تمرکز مخاطب میشود باید برای اینکه افراد با محتوا همراه شوند اشتیاق و کنجکاوی هم در مخاطب ایجاد کنید . یکی از راه های آن ایجاد شکاف در دانش و اطلاعات افراد است . طلایی تولید محتوا باشیم ؟! ( روش تولید محتوای خاص و منحصر به فرد )

3- در تولید محتوا باید معتبر باشید

زمانی که یک دکتر متخصص در تلویزیون در مورد روش های پیشگیری یک بیماری صحبت میکند به احتمال بیشتری مردم حرف او را قبول میکنند حتی اگر نادرست باشد . بالعکس اگر یک فرد عادی در خصوص آخرین راه های به روز جراحی صحبت کند مردم به احتمال خیلی کم تری به حرف های او اعتماد میکنند حتی اگر کاملا از لحاظ علمی هم درست باشد .

مشخصا منطقی نیست که در مورد محتواهایی که به صورت روزمره تولید می کنیم، هر روز دنبال یک مرجع صلاحیت دار بگردیم بلکه برای اعتبار بخشیدن به محتوا یا ایده هایمان باید کاری کنیم که مخاطب خودش این ایده یا محتوا را بیازماید و به نتیجه مطلوب برسد . عبارت « به شرط  چاقو » که هندوانه فروش ها از قدیم استفاده میکردند هم دقیقا بر طبق همین اصل است !

مخاطب را وادار کنید که ایده های شما را اجرا کند و نتایجش را ببیند تا به شما ایمان بیاورد !

4-در تولید محتوا ملموس باشید

ملموس صحبت کردن تنها راهی است که می توانیم مطمئن شویم که محتوای ما برای همه مخاطبان مان معنی واحد و مشخصی دارد و همه از آن یک برداشت میکنند. پس برای تولید محتوا حتما به این مورد توجه کنید که محتوا در چهارچوپ قابل درک برای همه مخاطب ها نوشته شود5-در تولید محتوا احساسی باشید

شما باید بتوانید با تولید محتوا احساسات مخاطب را قلقلک بدهید. اما باید بدانید که این سخت ترین قسمت تولید محتوا است چون دقیقا باید تشخیص بدهیم که باید روی چه بخش هایی از احساس مخاطب کار کنیم و کدام حس او را تحریک کنیم .

و این روزها انقدر مخاطب تحت تاثیر محتواهای زیاد است که کاملا مغزش عایق ورود محتوا شده است و به این راحتی ها نمی توانید احساسات او را تحت تاثیر قرار بدهید .
این 17 توصیه برای بهبود محتوا را بخوانید، به جای اینکه غُر بزنید مخاطب ندارم

6-در تولید محتوا داستان بگویید

تحقیقات زیادی نشان میدهند که تمرین ذهنی برای یک موقعیت خاص یا به عبارتی زندگی کردن لحظه به لحظه یک موقعیت به صورت ذهنی و در رویا و خیال می تواند به فرد کمک کند تا در مواجهه با آن موقعیت در حالت واقعی خیلی بهتر عمل کند .

بنابراین در تولید محتوا اگر ما داستانی برای مخاطب تعریف میکنیم دقیقا مانند این است که با شبیه سازیِ پرواز، او را آماده پرواز اصلی کرده ایم و ذهن او را آماده پذیرش سریع تر و موثر تر کرده ایم . پس تا جایی که می توانید برای مخاطب مثل شهرزاد قصه گو داستان بگویید .

برای زنده نگه داشتن کسب و کارتان باید تولید محتوا کنید

همه ما می دانیم که این روزها کلید اصلی موفقیت کسب و کارها وبه دام انداختن مخاطب در قلابخودشان فقط و فقط یک عبارت دو حرفی به نام ” محتوای جذاب “است . تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد بر عکس ظاهر ساده اش بسیار کار سخت و وقت گیری است

این روزها انقدر فضای اطراف ما پر از محتوا و در عین حال بی محتوا شده است که اگر هدف ما برندسازی شخصی یا تجاری و یا افزایش فروش و موفقیت در کسب و کار باشد باید بلد باشیم جوری تولید محتوا کنیم که مخاطب بتواند از بین همه این نویزها صدای ما را بشنود و پیام ما را بگیرد.

یک محتوای مخاطب پسند و جذاب باعث :

افزایش ترافیک ارگانیک سایتافزایش فروش سایتتبدیل مشتری به مشتری وفادارو بهبود SEO سئو و رتبه سایت در گوگل

میشود.

و همه اینها یعنی موفقیت در کسب و کار و رسیدن به ثروتی نامحدود .

با تولید محتوای هوشمندانه می توانید در تعامل با مخاطب خودتان باشید ، با او حرف بزنید ، به حرف هایش گوش کنید و خلاصه یک ارتباط دو طرفه و دوستانه با مخاطب برقرار کنید و در نهایت کسب و کار خود را رونق دهید و فروش کسب و کارتان را افزایش دهید.تولید محتوا نکرده اید اگر ….

در تولید محتوا باید هدف پیام مشخص باشد و گرنه تولید محتوا نکرده اید!

اگر بدون این که مخاطب هدفی داشته باشید مطلب مبهمی را بدون انتظار خاصی به کسی بگویید یا بنویسید یا به هر طریقی منتقل کنید، تولید محتوا نکرده اید. د، تولید محتوا نکرده اید.

در تولید محتوا باید مدیریت زمان بلد باشید وگرنه نهایت این است که یک درآمد بخور و نمیر داشته باشید

این یک اصل قطعی است که اگر در مدیریت زمان مهارت کافی نداشته باشید قطعا نمی توانید تولید کننده محتوای پولسازی هم باشید چون اگر قرار باشد هر روز یک مقاله ۵۰۰ کلمه ای بنویسید در نهایت می توانید یک در آمد بخور و نمیر داشته باشید نه اینکه محتوا را به ثروت تبدیل کنید .مدیریت زمان در تولید محتوا ( الهام گرفته شده از تکنیک های برایان تریسی)
در تولید محتوا باید هرس کردن محتوا و حذف کلمات زائد را بلد باشید

همانطوری که در بدن وجود چربی ها باعث زشت شدن و ناموزون شدن فرم بدن میشوند و نه تنها هیچ خاصیتی ندارند بلکه مضر هم هستند ، کلمات اضافی و بی فایده هم دقیقا در تولید محتوای پست وبلاگ و عنوان نویسی برای آن همین نقش را دارند .

پس بهتر است برای قشنگ شدن و روی فرم شدن محتوا کلمه زدایی کنید ، یعنی کلمات زائد و اضافی و غیر مفید را حذف کنید . و بعد از حذف کلمات اضافی، کلمات قدرتمند را جایگزین آن کنید .

در تولید محتوا و کپی رایتینگ، باید قلاب منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید

زمانی که از Parris Lampropoulos در مورد روند تبلیغ نویسی و کپی رایتینگپرسیدند این طور پاسخ داد که : « قبل از هر چیز به سراغ سایت هایی مثل Forbes ، Fortune و Business Week و … می روم و شروع میکنم به خواندن مقالاتی که این سایت ها در ابتدا پیشنهاد میکنند . بعد یک کار عجیب انجام میدهم و آن هم نوشتن یک لیست بولت دار از تمام چیزهایی که در این مقالات فریبنده و جذاب هستند و ممکن است تا به حال به گوش کسی نخورده باشد و یا غیر معمول و عجیب و غریب به نظر برسد  .

این کار به من قلاب اصلی را میدهد ، حالا نوشتن خیلی راحت میشود چون با داشتن ستون اصلی دیگر فقط نیاز به شاخ و برگ دادن به آن دارم و نوشتن داستان اصلی خیلی سخت نیست .»

باید بالاخره به ترس تان از تولید محتوا غلبه کنید

همه تولیدکنندگان محتوای مبتدی زمانی که می خواهند شروع به تولید محتوا کنند یک نگاه برگشت به عقب دارند و دائم این ترس و استرس را دارند که نوشته شان مخاطب نداشته باشد یا اصلا مخاطب از نوشته های آنها خوشش نیاید .

اما قدرتمند ترین نویسندگان آنهایی هستند که هیچ ترسی از نوشتن ندارند ، نه اینکه نداشته باشند نمی گذارند که این ترس به آنها غلبه کند و مانع نوشتن آنها به طبیعی ترین شکل ممکن شود .

ترک این حالت شاید در حرف راحت باشد اما قطعا در عمل سخت است و نیاز به تمرینات خاصی دارد تا بتوانید سطح جدیدی از ارتباطات را با مخاطب خودتان برقرار کنید .

مهارت تولید محتوا دقیقا مانند رانندگی است !

برای اینکه یک تولید کننده محتوای حرفه ای شوید حتما نباید یک نویسنده حرفه ای باشید!

و اتفاقا بسیاری از نویسندگانی که کتاب های پر فروشی دارند نتوانسته اند در سطح وب و تولید محتوای آنلاین موفق باشند و بالعکس چه آدم های بی استعداد در نویسندگی که به موفقیت های عجیب و غریب در تولید محتوای آنلاین رسیده اند .

پس پشت صحنه تولید محتوای آنلاین کاملا با چیزی که تصور میکنید متفاوت است .

برای اینکه بتوانید یک تولید کننده محتوای حرفه ای و پولساز یا یک کپی رایتر حرفه ای شوید الزاما نباید استعداد نویسندگی داشته باشید و فقط باید 1 کار انجام دهید ولی همین 1 کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید .

فقط کافی است مهارت تولید محتوا را به خوبی یاد بگیرید و با تکنیک های تولید محتوا آشنا شوید.

پس مهارت تولید محتوا یک مهارت کاملا یادگرفتنی است اما از طرفیتولید محتوای پست وبلاگ یا هر نوع محتوای دیگری دقیقا مانند رانندگی است .

حتی اگر ساعت ها و روزها کنار دست یک راننده حرفه ای بشینید تا زمانی که خودتان جرئت نکنید و پشت فرمان نشینید و با دست خودتان فرمان ماشین را لمس نکنید نمی توانید مطمئن باشید که رانندگی بلد هستید یا نه.

در تولید محتوا باید ایده های عالی را به شکلی حرفه ای و هوشمندانه بدزدید!

سالهای سال است که تولید کنندگان محتوا و  تبلیغ نویس ها و نویسندگان زیادی در دنیا مشغول به کار هستند و بیلیون ها ( و یا شایدم بیشتر) ایده و عنوان جذاب تولید کرده اند که موفق بوده اند و در ذهن مخاطب ماندگار شدند .خب چرا از این ایده ها و عنوان ها سرقت هوشمندانه نکنیم ؟

دقت کنید که سرقت هوشمندانه نه کپی غیر هوشمندانه .

تا وقتی که خودتان می توانید حس زیبای خلق کردن یک اثر را تجربه کنید، دلیلی ندارد چیزی را کپی کنید. ولی قطعا می توانید از ایده ها و عنوان های موفق الگو بگیرید و اتفاقا به شدت هم موفق شوید. خوش آمدید !)

« شیطان تولید محتوا و وبلاگ نویسی » برای شما پیغامی دارد !!

مخاطب این روزها فقط خامه از شیر میگیرد و شیر را کامل نمی خورد !!

کمتر کسی را این روزها می توانید پیدا کنید که وقت بگذارد و بدون اینکه چندین تب مختلف را باز کند یک مطلب را از ابتدا تا انتهای آن بخواند مگر اینکه جزو کرم کتاب های قدیمی باشد که آنها هم این روزها نسل شان رو به انقراض است!

بنابراین در زمان تولید محتوا برای سایت باید این رفتار مخاطب تنبل را در نظر بگیرید که فقط دوست دارد در یک نگاه مقاله حتی طولانی را اسکن کند و ببیند چه چیزی عایدش میشود .

اگر مقاله و محتوای شما پر از کلمات تو در تو مثل یک کتاب چاپی باشد بدون شک مخاطب فقط دنبال کلیک روی علامت ضربدر میگردد .

مخاطب امروز دنبال محتوای زود هضم است !

ما هر کاری که بکنیم با توجه به بمباران محتوایی و مشغولیات ذهنی متنوعی که این روزها با حضور موبایل و شبکه های اجتماعی و ارتباطات زیاد و … داریم نمی توانیم حتی برای 1 دقیقه در سکوت به یک چیز خاص فکر کنیم .

انقدر کارها و مسئولیت ها و ارتباطات این روزها پیچیده و متنوع شده است که تمرکز تقریبا غیر ممکن شده است .

خب حالا خودمان را جای مخاطبی بگذاریم که با همه این فکرها و ذهن مشغولی ها در حال خواندن محتوای سایت ماست . مشخصا اگر برای او قابل هضم نباشد سریع صفحه را می بندند و ما را ترک میکند .هر شخصی به هدف خاصی وارد فضای محتوانویسی آنلاین میشود و علاقه و انگیزه هر نویسنده و وبلاگ نویسی قطعا با دیگری متفاوت است .

اما نکته‌ای که خیلی مهم است این است که فرقی نمی‌کند که دوست دارید درباره لوازم آرایش یا روش های لاغری یا کتاب هایی که می خوانید بگویید یا به دنبال راه‌اندازی صفحه‌ای مجازی برای گسترش و مدیریت کسب‌وکار تجاری خود هستید، در هر حال باید بتوانید به سبک نوشتاری ویژه و منحصر به فرد خودتان برسید. سبکی که هم جذاب است و هم متعلق به خودِ خودِ شما است.

نه تنها در نوشتن بلکه در تولید هر سبک از محتوا در قالب‌های گوناگون باید به زبانی ویژه خودتان برسید.

در هنگام تعیین سبک تولید محتوا برای برند شخصی خودتان یا کسب و کارتان باید به چه چیزی توجه کنید؟

مهم ترین چیزی که در تولید محتوا باید بدانید این است که : مخاطب شما دقیقاچه کسی است و خصوصیات اخلاقی او چیست و دوست دارد چه چیزهایی بخواند؟

مثلا فرض کنید که مخاطبان شما بیشتر نوجوانان پر شور و  پرهیجانیهستند و شما مدام درباره جنگ وبحران خاورمیانه محتوا تولید میکنید و منتشر می‌کنید !

قطعا کمتر نوجوانی را می توانید در این سن پیدا کنید که کوچکترین علاقه‌ای به این خبرها و این جور دغدغه ها داشته باشد و از خواندن آنها لذت ببرد و همیشه شما را دنبال کند و مشخصا با این سبک تولید محتوا برای همیشه این دسته مخاطب هدف تان را از دست می دهید .

اگر هدف تان واقعا تولید محتوای حرفه ای برای مخاطب خاص است نه نوشتن دلنوشته های روزانه ، برای اینکه بتوانید موفق شوید باید حتما کله‌شقی  و لجاجت را کنار بذارید و به فکر این نباشید که فقط جوری بنویسید که خودتان می پسندید و  هیچ درکی از احساس و نیاز مخاطب نداشته باشید .

در دنیای تولید محتوا بهتر است چه سبکی را انتخاب کنید ؟

واقعیتی که درمورد دنیای مجازی و اینترنت وجود دارد، این است که همه چیز خیلی خودمانی‌تر برگزار می‌شود!

یعنی در انتخاب لحن و سبک محتوا  لازم نیست مانند « چارلز دیکنز » عمل کنید یا طوری قلمبه‌ سلمبه بنویسید که انگار ویکتور هوگوی عصر حاضر هستید.

شما باید روان، پر انرژی و البته درست بنویسید.

مخاطبی که از روی تخت نرم و گرم خود با یک کلیک وارد وبلاگ یا سایت یا یکی از صفحات شبکه های اجتماعی تان  می‌شود، طاقت و حوصله خواندن عباراتی پرطمطراق و باصلابت را ندارد که تداعی‌گر استغنای ادبیات کهن ایران باستان هستند! ( همین چند کلمه سنگین و ثقیل کم کم داشت شما را هم از خواندن ادامه این متن منصرف میکرد ؛-)

البته قطعا باید حواستان باشد از آن طرف بوم نیافتید و انقدر کوچه بازاری ننویسید که مخاطب را جور دیگه ای فرار بدهید . کاملا طبیعی باشید. تولید محتوا هنر است!

باید درست بنویسید، هر گونه غلط و آشفتگی را از محتوای خود دور کنید و یادتان باشد که تولید محتوا هنر است.

هنر به دنبال این است که با تحت تأثیر قرار دادن عواطف، احساسات و هوش انسانی، پیامی را به مخاطب منتقل کند، شما هم در نوشتن دقیقا باید به دنبال همین هدف باشید و هدفی مشابه داشته باشید. پس تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا مخاطب را به خود جذب کرده و اعتماد او را برای ماندن جلب کنید.

مخاطب چگونه به شما اعتماد میکند ؟

وقتی بتوانید، ساده و صمیمیبنویسید و هیچ‌گونه غلط املایی و انشایی در محتوای تان نداشته باشد و از همه مهم‌تر موضوعی جذاب و پرکشش انتخاب کرده باشید، مخاطب به شما اعتماد خواهد کرد.

چگونه با تولید محتوای حرفه ای مخاطب را درگیر کنیم ؟

همیشه خودتان را جای مخاطب بگذارید. واقعا حاضر می‌شوید متنی را بخوانید که پر از پاراگراف‌های طولانی است و با نگاه کردن به صفحه، انگار لشکری عظیم از مورچه‌های سیاه در حال رژه رفتن روی صفحه سفید هستند؟

جواب من که به این سوال قطعا نه است شما را نمی دانم !

حتی اگر به این موضوع اعتراف نکنید در عمل، در صدم ثانیه، چنین صفحه‌ای را ترک خواهید کرد.

همه ما خاطره خوبی از کلاس‌های درسی که در آن استاد، یک‌بند و بی‌توقف حرف می‌زد، ندارید. درست است؟ ارتباط یک‌طرفه به طور کلی چیز خوبی نیست.

حالا که قرار است تولید محتوا کنید هم باید به این نکته توجه کنید. اگر در نوشتن خود مانند همان استاد پُرچانه و پر فیس و افاده ،یک بند حرف بزنید و حتی نفس نکشید و هیچ نقطه و بخشی از متن را به سؤال یا درگیر کردن مخاطباختصاص ندهید، او دقیقا  همان دانشجویی می شود که به ساعتش زل می زند تا ساعت کلاس تمام شود .

باید تلاش کنید تا در حین تولید محتوا و نوشتن، مدام مخاطب را درگیر بحث کنید. هر چند خط یک‌بار، او را در ذهن خودتان مجسم کنید و خودتان را به جایش بگذارید و ببینید که چطور می‌توانید او را در مسیر خواندن با خود همراه بسازید.شما باید در تولید محتوا یک برند منحصر به فرد و خاص شوید!

لحنی که برای نوشتن انتخاب می‌کنید هم باید در تمام مطالبی که به اشتراک می‌گذارید کاملا ثابت باشد. می‌دانید چرا؟

این کار باعث می‌شود که سبک و سیاق خاصی برای شما خلق بشود و از میان تمام متن‌ها و محتواهای موجود بین این همه شلوغی و ازدحام محتوایی، قابل شناسایی باشد.

البته رسیدن به چنین لحن و سبکی که مخاطب از ۱۰۰ هزار فرسخی هم قادر به تشخیص آن باشد، خیلی تمرین و هنر می‌خواهد.

شما باید در تولید محتوا تبدیل به یک برند شوید. برند شدن که فقط محدود به محصولات و تولیدات نیست. شما حتی به عنوان یک فرد عادی هم می‌توانید تبدیل به برندی در بین خانواده و دوستان تان بشوید، در تولید محتوا هم می توانید تبدیل به یک برند مشهور و دوست داشتنی شوید!

طراحی وب سایت با K2
تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست